Artiklar

Kvinnor med shopping som hobby

Vad skiljer män och kvinnors shoppingmönster? Könsskillnader är alltid en känslig fråga och svårt att generalisera. Paco Underhill sammanfattar 20 års erfarenheter från studier av kundbeteenden i boken ”Why We Buy” och konstaterar följande:

  • Kvinnor njuter mer av shoppingen dvs. tiden att handlar - själva resan, är mer tålmodiga och frågvisa. De tillbringar mer tid i butiker och med att shoppa. Det innebär inte att de konsumerar mera än män.
  • Män handlar mer målinriktat och snabbare. De rör fortare i butiksgångarna och tar sig mindre tid att titta på varor.
  • Mannen tycker inte om att fråga efter hjälp, hittar han inte en vara ger han hellre upp sökandet och avstår från att handla.
  • Kvinnor tycker generellt om att handla i grupp till skillnad från män- att handla är för många kvinnor en social aktivitet.
  • Kvinnor i sällskap handlar i regel för mer än en kvinna som handlar ensam, med barn eller man. De stannar längre och har högre genomsnittsköp. (Minst tid i butik tillbringar en kvinna när hon är i sällskap med en man).
  • Kvinnor provar oftast fler kläder än män och köper en lägre andel av det hon provar. I en studie köpte 65% av männen de som de provat, jämfört med 25% av kvinnorna.
  • En kvinna undersöker, känner och jämför mer när hon handlar. Mannen handlar oftast mer målinriktat, tittar inte lika mycket på priset eller gör prisjämförelser.
  • I livsmedelsbutiken har fler kvinnor än män inköpslistor. Mannen som handlar med barn i livsmedelsaffären är sämre på att avstyra barnets önskemål.

Inom näthandeln kan man se det omvända mönstret- kvinnan som handlar rationellt och mannen som tar sig tid att surfa runt och jämföra varor.

Paco Underhill

Undantag finns alltid- i järnhandeln, databutiken, telebutik och i viss mån hemelektronik kan man se det omvända mönstret. Här kanske majoriteten shoppare är män och de kvinnor som besöker butikerna mer målinriktade dvs. fler av dem köper något. Titta bara i en Vodaphone butik- eller hos Clas Ohlson. Även nätförsäljningen visar på samma tendens- kvinnor som handlar på Internet är mer målinriktade än männen.

Är skillnaderna biologiskt betingade? Delvis, säger Paco Underhill. Men shopping och konsumtionsmiljöer speglar också samhällsutvecklingen. Därför ser vi också att uppdelningen mellan vad och hur män och kvinnor handlar luckras upp. Detta är speciellt tydligt i Sverige där män tillbringar mycket tid med sina barn och i hemmet. Och därför handlar mycket till hushåll och barnen.

Vad innebär detta? Många butiker har möjligheter att öka försäljningen genom att anpassa sig bättre efter både män och kvinnors behov. Ett exempel på traditionell kvinnlig butiksmiljö är parfymerier eller avdelningen på ett varuhus. Män använder allt mer hygien och hudvårdprodukter men miljöerna i kosmetikbutiker ofta inte anpassade till dem. Bilhandlare ett exempel på en konventionell manlig miljö och säljprocess som inte anpassats till alla de kvinnor som i dag köper bilar.

Läs mer

Om Paco Underhill och boken Why We Buy:
Dagens Nyheter >>
Svenska Dagbladet >>
Göteborgs-Posten >>
Aftonbladet >>

Om Paco Underhills företag Envirosell >>

För mer information om Envirosells verksamhet i Skandinavien kontakta helena@thurow.se

Köp boken

Svenska Forma Publishing Group >>
Engelska Adlibris >>

Butiksbanken • Karlavägen 87 • 114 59 Stockholm info@butiksbanken.se