Artiklar

Här hittar du fördjupningstexter om många frågor och ämnen inom handeln. Forskning, artiklar och undersökningsresultat som ger dig ökade kunskaper.

Kunderna är allt nöjdare

Apoteksmarknaden och Systembolaget får högst kundnöjdhet inom Detaljhandeln. Lägst får Klädkedjorna och Byggvaruhusen. Samtliga branscher har ökat i image mot 2009.

Systembolaget har speciellt fått högre betyg när det gäller produktkvaliteten och prisvärde.

Apoteksbolagen lever väl upp till kundernas förväntningar på produkter och service och det är framförallt servicekvaliteten med personlig service och råd som erhåller höga betyg.

Dressmann får höga betyg på service och prisvärde och har nöjdast kunder bland de mätta klädkedjorna. H&M får lägst betyg i kundnöjdhet.

Dagligvaruhandeln får betydlig högre värden när det gäller service men också prisvärde

Inom dagligvaruhandeln har gapet mellan de olika kedjorna minskat. Det är speciellt COOP och Axfood som har ökat i sin kundnöjdhet. CA är fortsatt i topp bland storkedjorna, men det är City Gross och ICA Kvantum som för högst kundnöjdhet bland de enskilda butikerna.

Källa: Svensk Kvalitetsindex 2010 (publ. 2010-11-29).
Läs mer >> (PDF 1,2 Mb, öppnas i nytt fönster)

Svensk Kvalitetsindex
Butiksbanken • Karlavägen 87 • 114 59 Stockholm info@butiksbanken.se